F5B Logo
Opbouw van een Hawk F5B

Opbouw van een Hawk F5B

 

De Hawk F5B van Staufenbiel is een betaalbaar model voor kennismaking met F5B.
Het voldoet niet aan de FAI eisen maar voor club of nationale wedstrijden kan je er prima mee aan de gang.
En ook als recreatievlieger is het een super vliegertje!

De doos met inhoud:

 

De veranderingen:

De Hawk is zoals dat heet vol gfk, dus volledig uit glasvezel.
Er zijn wat dingen die veranderd moeten worden, allereerst de accu opening onder de vleugel.

De opening die er nu zit is leuk voor 3S 2600 mAh maar we willen meer, minimaal 4S 3200.
Dus we gaan met de Dremel aan de gang:

Dit is de opening zoals hij vanaf de fabriek komt, rechts heb ik al afgetekend wat ik wil verwijderen, je houd +/- 5mm rand over:

 

 

We gaan met een slijpschijfje grof de randen wegslijpen, onder zie je het resultaat, het is nog niet netjes:

 

De afwerking doen we met een schuurtrommeltje, zorg dat je overal afgeronde hoeken krijgt, dit voorkomt inscheuren.
Resultaat zie je weer hieronder:

 

Nu past er tenminste een normale lipo in, dit deel is klaar.

 

Het Motorspant:

Bij de Hawk zit een GFK spant geleverd, dit voldoet prima.
Het inlijmen moet wel goed gebeuren omdat we er 1500 watt op willen zetten met een grote prop en harde rem.
Schuur het spant op en maak kartels aan de rand, dit om een soort spiebanen te creëren.

Tip! Mocht je een motor gaan plaatsen die niet de standaard 25mm aanhoud zoals een Kontronik 500/600 met KPG27 gear.
Deze heeft namelijk een schoef afstand van 22mm en passen de gaten van 2 punten niet.
Is het verstandig eerst het motorspant aan te passen aan de motor voor dat je deze plaatst in de romp.

 

 

Schuur de romp van binnen wat op, zet op ongeveer 5mm van de rand wat referentie streepjes en pas het spant in:

 

Als het goed ligt fixeer je het spant met wat secondelijm.
Dan maak je wat 24 uurs epoxy aan, neemt 15 cm carbonroving en impregneert de roving op een stuk plastic met epoxy.
Het spant en de romp smeer je ook in met de epoxy, niet te zuinig, de kartels moeten gevuld zijn.
Verdik daarna de epoxy met aerosil of ander verdikkingsmiddel en leg een rand langs het spant, zie foto:

 

 

Leg in de hars de roving, zorg dat een deel van de roving op het spant ligt en een deel de romp raakt, je vergroot dan het lijmoppervlak om
de krachten van de motor op te vangen.

 

Als dit allemaal goed ligt vul je nogmaals de rand met de epoxy met verdikkingsmiddel:

 

Epoxy die op de buitenkant van de romp zit moet je meteen verwijderen met aceton of alcohol, wat op het spant zit kan je na uitharden wegslijpen.

Nu kunnen we even niet verder, 24 uur wachten tot de hars uitgehard is.

Nu gaan we de servo's inlijmen met epoxy.

Hier voor schuren/ruwen we eerst de servo en de vleugel op zodat er meer contact oppervlak ontstaat voor de epoxy

Dit is best te doen door een klein klosje te pakken en daar een schuurpapiertje te doen p100.
Het resultaat:


Daarna de servo insmeren met epoxy en op zijn plaats brengen:

Het resultaat van de servo in epoxy geplaatst in de vleugel:

Het beste is om hier 24uurs epoxy voor te gebruiken en de vleugel weg te leggen met wat kleine gewichten op de servo's.
Dit ter verkoming van dat deze niet los kan komen maar wel goed hecht aan de vleugel.

Nu kunnen we niet verder met de vleugel.
In het hoogte roer moet nog een roerhoorentje komen.
Dit kun jan uitzagen van een stuk print plaat die over is.
Bij deze bouw hebben het hoorentje van 7 bij 8 mm gemaakt en zon 1 mm dik.

Zorg bij het uitslijpen van het hevelgat in het hoogteroer er voor dat deze net naast de romp komt.
Dit verkomt dat je veel weg moet slijpen uit de romp wat weer ten nadelen komt van de aerodynamica.

Maak nu ook een aantal kartels in de onderste helft van het heveltje, dit zorgt er voor net zoals bij het motorspant dat deze sterker vast zit.

Vul het gat met een beetje met epoxy en druk het heveltje in het gat zorg hier er bij dat er niet te veel epoxy over het roer gaat.
Probeer het zo te hebben zoals de onderstaande foto:

Nu kunnen we het stabilo ook wegleggen om te drogen.

Om de Dymond D60 te kunnen plaatsen in het kielvlak moet de de rande van het servo huis worden aangepast zodat de D60 zich makkelijk naar binnen laat werken.
Morgen gaan we weer verder.